Een nieuw concept, marketing overzichtelijk omschreven in de vorm van een recept. Waarom in een recept vraag jij je misschien af. Het antwoord? Dat is hoe we marketing toegankelijk gaan maken voor iedereen in de horeca. Want jij bent vast geen restaurant begonnen om je hele dagen bezig te houden met marketing tools, of een brainstormsessie voor social media plannen. Nee, de echte horeca ondernemer heeft passie voor het restaurant, het creëren van tongstrelende gerechten, sprankelende cocktails en de ultieme gastbeleving.
Zoals iedere Chef weet, als je vingerlikkende recepten wilt creëren, moet je soms iets bakken. Soms doe je daar heel lang over of ben je bang dat je je vingers brandt. En zo werkt het ook met jouw online marketing strategie. Je kunt daarom op zoek gaan naar marketing recepten waarvoor je helemaal niet hoeft te bakken, maar soms kun je er helaas niet omheen. Geen probleem voor jou! Met dit marketing recept beginnen we bij het begin, welke ingrediënten heb jij nodig voor die perfecte bereiding van jouw online marketing strategie? Bak met ons mee, aan het eind van dit recept heb jij het perfecte basis beslag voor jouw marketing.
• 1 stuk | Laptop |
• 1 stuk | Internet |
• 3 theelepels | Marketingkanalen* |
• 1 kopje | Product |
• 1 eetlepel | Beeldmateriaal |
• 100 gram | Doel |
• 50 ml | Doelgroep |
• 1 kopje | Brainstormsessie |
• 1 snufje | Passie |
• 1 stuk | Bakvorm |
*Wij snappen dat iedere keuken zijn eigen smaak heeft, kies de marketingingrediënten en smaakmakers die het beste bij jouw restaurant passen!
Oké dat is nog best te doen toch? Heb je alle ingrediënten al verzameld? Mocht je er niet uitkomen, dan kunnen we jou natuurlijk altijd ondersteunen in de keuze van jouw ingrediënten. Nu, als een echte Marketing Chef, gaan we aan de slag. En we kennen allemaal de állerbelangrijkste regel in de keuken… Juist, werk netjes! Gooi afval direct weg, zorg voor een lege werkbank en schoon werkmateriaal. Toegegeven, wellicht is die kop koffie belangrijker maar die had je vast al klaar staan.
Neem het schone werkmateriaal en zorg dat deze aangesloten zijn op elektriciteit. Immers, een keukenprocessor werkt ook niet zonder stroom. Dus pak je laptop en stop de oplader in het stopcontact. Start de laptop en zorg dat de verbinding met het internet aan staat.
Bedenk eens; waarom en voor wie open jij elke dag jouw restaurant? Hoe ziet jouw favoriete gast eruit? En waarom wil jij dat zij bij jou komen? Wat heb jij te bieden wat de buurman ze niet kan geven? Een handige tip voor dit proces; voeg een kopje brainstormsessie toe, samen met jouw personeel! Zo kan je het doel van de marketing en de doelgroep van het restaurant heel precies omschrijven. Deze stap is de basis voor jouw beslag, waar smullen jouw gasten van?
Voeg de 100 gram doel en 50 ml doelgroep samen en mix deze tot ze een geheel zijn.
Pak nu het snufje passie en voeg deze toe aan het mengsel. Verschillende soorten passie onderscheiden zich in karaktereigenschappen. Zo wordt de ene passie gedreven door gastvrijheid, maar een ander wellicht door ambitie. Andere voorbeelden van passie zijn bijvoorbeeld enthousiasme of eerlijk en duurzaam. Door passie toe te voegen wordt het mengsel een stuk luchtiger en zorg je voor een onderscheidend en uniek eindresultaat. Voeg het snufje passie al roerend toe, we willen natuurlijk een mooi egaal beslag zonder klontjes.
Vervolgens pakken we minimaal 1 theelepel van drie verschillende marketingkanalen. Let op; meer mag, maar doe het met mate. De smaken moeten elkaar complementeren en mooi in balans zijn. Daar komt bij dat iedere gast zijn favoriete smaak heeft. Ga je voor de bekende smaakcombinaties, zoals Facebook, Instagram, en e-mail? Of wellicht wil je wel een specifiekere smaak zoals LinkedIn of Tiktok. De keuze is reuze, maar weet dat overdaad schaadt en less is more.. Maak het beslag op smaak naar jouw wens maar vergeet niet dat je kookt voor de gast!
Leg nu je werkmateriaal weg, de laptop hebben we nu even niet meer nodig om het beslag te mixen. Belangrijke stap, want dat werkmateriaal kan straks niet worden meegebakken.. Je dacht toch niet dat we je laptop in de oven gingen stoppen?
Vervolgens nemen we een bakvorm en vetten deze in met de eetlepel beeldmateriaal. Ook hier is het even opletten geblazen; dit is belangrijk voor de presentatie van het gerecht. Een kleine, zodat het de perfecte close-up geeft? Kiezen we een vierkante voor de perfecte instagrampost, of een rechthoekige, zodat Facebook het fijn vindt? Of pak je één grote en snijden we hem uit voor verschillende groottes? Ja, ook hier is de keuze weer enorm, wellicht is hier een leuke brainstormsessie met het team weer handig. Het belangrijkste om te onthouden is; dit is hoe de gast jouw creatie straks gaat zien.
Neem het Marketing beslag en giet het in de ingevette bakvorm. Bak af op 200 graden voor ongeveer 50 minuten. Let op; het bakken van het Marketing beslag is een bijzonder proces. Door de ingrediënten samen te voegen en te bakken creëer je de lekkerste cakes. Wij snappen dat het lastig is om je nieuwsgierigheid te bedwingen, maar geloof ons, het komt het bakproces niet ten goede als je de deur van de oven tussentijds opendoet. Geef het marketing beslag voldoende tijd om te veranderen in jouw online marketing strategie.
Check na 45 minuten of jouw creatie ready to go is. Hoe? Simpel, vraag even aan je collega om een vinger in de pap te houden, uh, in de cake. Voor hygiëneregels is het wellicht beter om een saté prikker te gebruiken. Maar goed, je snapt wat ik bedoel. Haal de online marketing strategie uit de oven wanneer je tevreden bent met het eindresultaat.
En.. Dat klinkt niet super lastig toch? Maar zoals elke Chef moet erkennen, soms wil het gewoon net niet lukken. En dat geeft niet! Mocht jouw basis beslag voor jouw online marketing strategie toch niet worden zoals jij wilt, dan babbelen wij er graag met jou over tijdens een kopje koffie en een brainstormsessie. Zo kan jij jouw social media plannen zoals jouw favoriete gast het graag wilt.