Salted | Strategisch marketingbureau en reclamebureau voor horeca Golden Circle

De Golden Circle

Wat is de Golden Circle van Simon Sinek en hoe pas je dit toe voor jouw horeca zaak? In dit artikel leggen we uit hoe je het gebruikt en ontvang je Gratis Uitleg en Download!

 

 

Wist je dat er zo’n 100.000 zoekopdrachten per seconde in Google geplaatst worden? Dit betekent 6 miljoen zoekopdrachten per minuut en 360 miljoen per uur. Dat zijn behoorlijk wat mensen die opzoek zijn naar antwoorden om hun problemen op te lossen.

En er zijn veel mensen die antwoord geven. Elke seconde…

  • 106.000 Google Zoekopdrachten
  • 1.200 Instagram uploads
  • 97.805 bekeken YouTube video’s
  • 10.000 Twitter posts
  • 3.200.000 verzonden emails
  • Meer statistieken

Wanneer je groei wilt realiseren met je bedrijf door het genereren van meer of betere leads, dan zal je de strijd aan moeten gaan met al die andere mensen die content plaatsen. Je bent niet de enige persoon of onderneming die doet wat jij doet en daarom moet je een manier vinden om jouw product of organisatie te onderscheiden van rest. Maar hoe doe je dit precies?

In dit artikel leer je aan de hand van het denkmodel de ‘Golden Circle’ de waarde van jouw onderneming naar boven te halen zodat jij je kan onderscheiden van de rest. Met praktische voorbeelden!

Wat is de Golden Circle?

Simon Sinek, de Britse managementgoeroe en inspirator is misschien wel het meest bekend voor het houden van een van de meest smaakvolle TED Talks in de geschiedenis; ‘Start with why’. Sinek ontdekte dat de grote marktleiders zoals Apple en Nike hun organisatie anders hadden opgezet… ze startte met de ‘Why’.

De Golden Circle is opgedeeld in drie cirkels. Van buiten naar binnen bevinden zich de termen wat, hoe en waarom. Vaak benaderen bedrijven hun klanten vanaf de buitenste gouden cirkel de ‘wat’. Denk aan: ‘Wat ga ik mijn klanten bieden?’  Daarna volgt ‘hoe’ en ‘waarom’. Dit wordt ook wel de ‘outside in’ methode genoemd. Herkenbaar?

Simon Sinek ontdekte dus dat dit niet de juiste volgorde is. Het moet andersom. Je start dus met de ‘waarom-vraag’. Waarom bestaat jouw bedrijf? 

Golden Circle Salted Dirksland Horeca

Waarom de Waarom zo belangrijk is

Sinek legt uit dat de ‘waarom’ de meest belangrijke boodschap is die een organisatie of individu kan communiceren. Het is immers de reden dat je doet wat je doet, en juist dat moet anderen inspireren om ook in actie te komen. Weinig organisaties weten waarom ze bepaalde dingen doen. Het ‘Waarom’ gaat niet om geld verdienen, dat is een resultaat. Waarom is een doel, geloof of overtuiging. Het is de reden van het bestaan van de organisatie; hetgeen je ook uniek maakt ten opzichte van je concurrent. De waarom vertelt waarom jouw bedrijf waardevol is voor je klant.

Is de Golden Circle zomaar een leuk model? Niet alleen! Het heeft ook alles te maken met psychologie. Wil je dat je klanten bindt die echt een goede match zijn, dan moet je naast het zakelijke ook op emotioneel gebied op dezelfde lijn zitten. Je begrijpt en verstaat elkaar. Om dit te bereiken moet het limbisch systeem worden geactiveerd. Dit gedeelte in de hersenen is verantwoordelijk voor jouw emotie, motivatie, loyaliteit én vertrouwen. In een goede marketingstrategie start je met de ‘Waarom’ om op dezelfde lijn te komen met de klant. Zo creëer je een positief gevoel en loyale klanten.

Voorbeelden van de ‘why’:

  • Wij willen exclusieve dranken voor iedereen toegankelijk maken
  • Wij halen energie uit tevreden klanten in ons restaurant
  • Wij willen de beste bieren brouwen volgens het oude familierecept

Vindt je het lastig om de ‘waarom’ van jouw organisatie te omschrijven? De negen drijfveren van McKinsey kunnen je helpen;

  1. Prestatie
  2. Behouden
  3. Zorgzaam
  4. Vrijheid
  5. Respect
  6. Traditie
  7. Genieten
  8. Stabiliteit
  9. Gelijkheid en Rechtvaardigheid

De waarom van je organisatie vertaal je door in je marketing; beginnend bij je branding en de huisstijl van jouw merk of onderneming. Je waarom creëert een imago dat past bij wie jij als bedrijf bent en wat je te bieden hebt. Hulp nodig? Kom eens langs voor een goede bak koffie en een vrijblijvende inspiratie-sessie!

De How

De Hoe staat voor het proces. Hoe gaan we de waarom vormgeven? Het proces omvat de handelingen die gedaan moeten worden om te realiseren waarom de onderneming bestaat.

Voorbeelden van de ‘how’:

  • We gebruiken unieke en lokale ingrediënten in het brouwproces
  • We bouwen wereldwijde relaties op door toewijding, betrokkenheid en innovatie
  • We zetten social media in om meer mensen naar ons terras te trekken

De activiteiten die je onderneemt om je waarom te voltooien zijn het belangrijkste, maar ook je huisstijl en marketingstrategie vallen onder de ‘hoe’ van de Golden Circle. Wil jij een effectieve marketingstrategie? Wij komen graag in contact!

De What

Omdat we vaak wel weten wat we doen, is het doorgaans eenvoudig om de ‘wat’ te omschrijven. Dit zijn namelijk de producten of diensten die je verkoopt of aanbied.

De ‘wat’ wordt volgens de marketingpsychologie alleen in verband gebracht met de neocortex. Dit deel in de hersenen is verantwoordelijk voor het rationele denken, en heeft nauwelijks emotionele invloed op de besluitvorming. Het onderdeel ‘waarom’ en ‘hoe’ zijn dus erg belangrijk. Let maar eens op hoe grote (markt)leiders communiceren; ze beginnen allemaal met de ‘waarom-vraag’.

Voorbeelden van de ‘wat’:

  • We verkopen lekkere heerlijke gerechten
  • We leveren het beste bier
  • Wij importeren kwalitatieve en smaakvolle wijnen

Gratis Template

We hopen je te hebben overtuigd waarom de ‘why’ zo belangrijk is voor jouw bedrijf. Wil je nou zelf aan de slag met de Golden Circle voor jouw bedrijf of horeca zaak? Download nu ons Gratis Template voor de Golden Circle! Wil je liever even sparren? Kom gerust langs voor een goede koffie en een vrijblijvende inspiratie-sessie.

Download het Gratis Golden Circle Template